حجاب ، صدفی برای مروارید | ||
به نام خدا د در مورد پوشش زنان ایران باستان، مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.»
از دائره المعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است.8 همچنین در تفسیر اثنی عشری9 آمده است: «تاریخ نشان می دهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است». در کیش «مازدیسنی» نامه شت مهاباد، آیه 90 گوید: زن خواهید و جفت گیرید و هم خوابه دیگری را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید.» نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است، نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها (هخامنشیان)، اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند، که به چند نمونه آن اشاره می شود:
دوره مادها
در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» آمده: «اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.»10
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»11
دوره پارسی ها (هخامنشیان)
پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند. در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمی خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»12
دوره اشکانیان
در این دوره نیز همانند گذشته، حجاب زنان ایرانی کامل بوده است. در این باره چنین می خوانیم: «لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین دار و یقه راست بوده است. پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی می پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.»
در جای دیگر آمده است: «چادر زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است.»
در کتاب «پارتیان» نیز آمده است: «زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند، با شنلی که بر سر افکنده می شد و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می آویختند.»
دوره ساسانیان
در این دوره اردشیر پسر بابک با استفاده از ضعف اشکانیان، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکده های ویران را بازسازی نمود. زنان در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال می شده است، همچنان دارای حجاب کامل بودند. در مورد پوشاک زنان چنین آمده است: «چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.»15
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.»16
برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب، کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم: هنگامی که سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال، برای عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب، خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد، با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند. خلیفه خشمناک شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد، در حالیکه شاهزادگان ایرانی می گریستند. حضرت علی(علیه السلام) به عمر فرمودند: در رفتارت مدارا کن؛ از پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) شنیدم که می فرمود : «بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده، گرامی بدارید». عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (علیه السلام) آتش خشمش فرو نشست. سپس حضرت اضافه کرد: «با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد.»
برچسبها: [ یکشنبه 90/11/30 ] [ 9:25 عصر ] [ ترنم عفاف ]
[ چهارشنبه 90/11/26 ] [ 8:22 عصر ] [ ترنم عفاف ]
استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان این که اگر کسی بی حجاب بود و زنهای دیگر متنفرانه و عبوسانه او را بنگرند، خودش را جمع می کند و این نگاه واجب است، گفت: این چنین نیست که اگر کسی نسبت به یک بی حجاب بی تفاوت باشد، هیچ گناهی برایش نوشته نشود؛ بلکه برای هر دو نوشته می شود.
آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم به تفسیر آیه 55 سوره مبارکه نور پرداخت.
وی با بیان این که شرط وقوع مدینه فاضله، ایمان و عمل صالح است، ابراز داشت: منظور از «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» در آیه شریفه، اعمال صالحی است که اولا به همراه ایمان باشد و ثانیا این افراد با ایمان، هر کاری که می کنند صلاح و ثواب باشد و دیگر اینکه همه اعمال صالحه را انجام دهند. این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به بخشی از آیه 55 سوره مبارکه نور؛ «وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ» اظهار داشت: دین وقتی متمکن می شود که قوانینش شناخته شود، به آن باور شود، به آن عمل شود و مرضی حق باشد. آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود به عدم خوف درونی و خوف بیرونی در مدینه فاضله اشاره کرد و گفت: اسلام بنای آن را ندارد که مزاحم دیگران شود ولی به فرمایش قرآن؛ «وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً» باید در جنگ محکم باشید و در حالت عادی هم به گونه ای زندگی کنید که دشمن در شما طمع نکند؛ باید سلسله کوه باشید که در شما چیزی به جز صلابت احساس نکند. این مدرس درس خارج حوزه ادامه داد: تنها در این صورت است که آیه «یَعْبُدُونَنِی لاَ یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً»؛ گونه ای مرا می پرستند که هیچ شریکی برای من قائل نمی شوند، مصداق پیدا می کند. این موضوع هم تاکنون اتفاق نیفتاده و مصداق کامل آن در زمان حکومت حضرت حجت علیه السلام صورت می پذیرد. وی در ادامه با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد، اظهار داشت: تذکر قهری و جریمه مربوط به حکومت است ولی انزجار قلبی، نگاه غضب آلود به گناه و گناهکار و تذکر زبانی وظیفه توده مردم و حکومت است. این استاد تفسیر حوزه علمیه افزود: اگر کسی بی حجاب بود و زنهای دیگر متنفرانه و عبوسانه او را بنگرند، خودش را جمع می کند. این نگاه واجب است و تذکر، مرحله بعدی است. اگر کسی مبتلای به زیر میزی و رو میزی گرفتن است، اگر کسی تبهکار است، اگر فاسد است، بسیاری وقت ها با نگاه متنفرانه و سپس تذکر لسانی دیگران، خودش را جمع می کند. وی گفت: این چنین نیست که اگر کسی نسبت به یک بی حجاب بی تفاوت باشد، هیچ گناهی برایش نوشته نشود؛ بلکه برای هر دو نوشته می شود. این استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت حجت علیه السلام، اصالةً بقیة الله است و علمای دین نیز که شاگردان او هستند بالتبع بقیة الله هستند و این موضوع مستند به این روایت امیر المؤمنین علیه السلام است که: «العلماء باقون ما بقی الدهر»؛ عالمان باقی هستند تا عالم باقیست.
برچسبها: [ چهارشنبه 90/11/26 ] [ 5:20 عصر ] [ ترنم عفاف ]
شعری از ژولیده در مورد حجاب بشنو از چادر که در توصیف زن تار و پودش با تو می گوید سخن تاروپودم را شرافت تافته تاشرافت را به عصمت بافته در کلاس حفظ تقوا وشرف دختران درند وچادر چون صدف بهترین سرمایه زن چادر است زانکه زن را زینت زن چادر است حفظ چادر درسرای اقتدار دختران را هست تاج افتخار خفظ چادر خفظ دین ومذهب است شیوه زهرا ودرس زینب است حفظ چادر سد فحشا میکند روسفیدی نزد زهرا میکند حفظ چادر چاره ساز کارهاست حافظ گل از هجوم خارهاست حفظ چادر زخمها را مرهم است دست رد بر سینه نامحرم است برچسبها: [ چهارشنبه 90/11/26 ] [ 5:15 عصر ] [ ترنم عفاف ]
به نام خدا الف ) مفهوم لغوی «حجاب» واژة عربی است و زبان شناسان عرب، برای آن، دو معنای اصلی بر شمرده اند: 2- حجاب به معنای ستر وپوشش ب) مفهوم اصطلاحی حجاب درکاربرد فقهی و اصطلاح فقیهان، قلمرو کوچکتر و معنای محدودتری دارد و مقصود از آن پوشش ویژه ای برای زنان است که مانع و بازدارندة نگاه نامحرمان به او و یا مانع انگیزش تمایل جنسی مردان باشد. پیدایش و کاربرد این اصطلاح به جای ستر که در گذشته، میان فقیهان رایج و معمول بوده است، به باور برخی از محققان چون شهید مطهری، پیشینة چندانی ندارد و«یک اصطلاح نسبتاً جدید است».(مطهری، مجموعه آثار، 19/430 ) برچسبها: [ دوشنبه 90/11/24 ] [ 10:18 عصر ] [ ترنم عفاف ]
با یاد خدا مسئله حجاب در دو سوره از سوره هاى قرآن مطرح شده است. ابتدا این نکته به طور اجمال در سوره احزاب آیه 59 مطرح شده، و سپس با تفصیل بیشتر در سوره نور آمده است: و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست، و باید روسرى خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمت کاران مرد که [از زن ]بى نیازند یا کودکانى که بر عورت هاى زنان وقوف حاصل نکرده اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه اى به زمین ]نکوبند تا آنچه از زینت شان نهفته مى دارند معلوم گردد. اى مؤمنان!همگى [از مرد و زن ]به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید. وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِى لَا یرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیسَ عَلَیهِنَّ جُنَاحٌ أَن یضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیرَ مُتَبَرِّجَات بِزِینَة وَ أَن یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَّهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ; و بر زنان از کار افتاده اى که [دیگر ]امید زناشویى ندارند گناهى نیست که پوشش خود را کنار نهند [به شرطى که] زینتى را آشکار نکنند، و عفت ورزیدن براى آن ها بهتر است و خدا شنواى داناست.
برچسبها: [ دوشنبه 90/11/24 ] [ 10:12 عصر ] [ ترنم عفاف ]
[ دوشنبه 90/11/24 ] [ 10:9 عصر ] [ ترنم عفاف ]
[ دوشنبه 90/11/24 ] [ 8:20 عصر ] [ ترنم عفاف ]
|
||
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |